A gyarmatosító hatalmak egyik érve az volt, hogy a
primitív népekkel a keresztény vallás mellett megismertetik a civilizáció egyéb
áldásait is (egyebek mellett az állami működést, a jogot és törvénykezést, az
oktatást, az egészségvédelmet, a civilizált viselkedés szabályait). Ez a
küldetéstudat elsősorban a britekre volt jellemző, de hasonlóan zajlott a
spanyol, portugál, francia, belga, holland gyarmatosítás, sőt, a cári birodalom
keleti terjeszkedése is. Magukat a gyarmaton élőket azonban alacsonyabb
rendűnek tekintették, és ha azok eljutottak az anyaországba, továbbra is
lenézték őket. Aztán a meghódított területek sorra kivívták a függetlenségüket
(Észak-Amerikában, Latin-Amerikában, Írországban, Indiában, majd az ENSZ támogatásával
Afrikában is). De rövidesen kiderült, hogy a demokráciát nem is olyan könnyű
exportálni.
A fehérek által létrehozott állami és jogi keretek
formálisan megmaradtak (az afrikai bírók a mai napig fehér parókát viselnek),
de nehezen fértek össze az eredeti helyi, gyakran törzsi hagyományokkal. A XXI.
század elején egyre jobban kiütköznek a két rendszer összeférhetetlenségének
jelei. A gazdasági szervezet működésében, a növekvő lakosság ellátásában egyre
gyakrabban jelentkeznek zavarok, lehetetlen megfékezni a tisztviselők
korrupcióját, a természeti kincsek felélését, az utcai bűnözést. Az
elégedetlenség növekedése gyakran vallási és törzsi összecsapásokat indukál,
amelyek katonai diktatúrákhoz vezethetnek. Ezt csak fokozza a filmeken látható
nyugati életmód elérhetetlen vágyképe. És mindehhez hozzáadódnak a
klímaválságból eredő természeti katasztrófák. Mindenki olyan helyre vágyik,
ahol az emberek láthatóan jobban élnek. Ugyanakkor a hagyományokat is védeni
szeretnék, hiszen ezek szorosan hozzátartoznak a helyi közösségek öntudatához.
Ebben a közegben erősödik a nyugati befolyás elutasításának vágya, és ezzel
együtt a nyugat-ellenes terrorizmus. (Nemcsak a friss bevándorlók csalódnak a
vendéglátóikban, de a már Európában született, második generációs muzulmán
bevándorlók is gyakorta ellenségesek a számukra még mindig idegen nyugati
kultúrával és a helyiek rasszista mentalitásával szemben.) A volt gyarmati
területeken polgárháborúk dúlnak, az ENSZ-ügynökségek által alkalmanként oda
juttatott szállítmányokat rendszeresen fosztogatják, éhínség dúl, és már a
világjárványok is pusztítják a lakosságot. A migráció célországaiban erősödik
az idegen-ellenesség, és mindez együtt egy világméretű katasztrófához vezet.
Mit lehetne tenni? A Nyugatnak technikai jellegű
segítséget kellene felajánlania. Segély helyett szolgáltatást. Mert nem csak
egyes részfeladatokat lehet kiszervezni, mint ami az üzleti életben szokás,
hanem az állam irányítását is. Ha hozzáértő szakemberek vezetik az
államgépezetet, mindegy, hogy milyen nemzetiségűek. Ha nem jól vezetik, épp úgy
le lehet váltani őket, mint a multinacionális vállalatok vezetőit. A szakszerű
vezetés minden fontos tényezőt figyelembe vehet, így a helyi lakosság érdekeit
és vágyait is. Egy ilyen rendszerben is lennének választások, de azok nem a
főhatalmat érintenék, hanem a helyi közösségek képviseletét. A történelem
folyamán minden államformában működött valamiféle visszacsatolás, bizonyos
tisztségeket mindig választottak (a falusi bírót sem a király vagy a császár
nevezte ki). A közvélemény-kutatások is megfelelő visszajelzést jelenthetnek
azzal kapcsolatban, hogy jól mennek-e a dolgok.
Amire utalok, az az állam egyfajta technokrata modellje. Aktualizált, XXI. századi változatát óvatosan ki lehetne kísérletezni. Vannak kis országok, amelyek jelenleg is szenvednek a belső konfliktusoktól. Itt van például Haiti, amelyet egy súlyos természeti katasztrófa sújtott, és az államfővel merénylet végzett. Özönlenek a menekülők az Egyesült Államok felé, de visszafordítják őket. A segélyként nekik juttatott élelmiszer és gyógyszer nem elégséges. Nem lenne egyszerűbb magában az anyaországban rendet teremteni? Felülről, de figyelve minden helyi sajátosságra. A kék sisakos békefenntartókat többnyire a konfliktusok kirobbanásának megakadályozására használták (Ciprustól a délszláv polgárháborúig), de aktívabbak is lehetnének. Kiiktathatnának mindenkit, aki a problémák megoldásának útjában áll, és biztosíthatnák a nemzetközi szakértő kormány megalakulását és működését. (Itt beszúrok egy magyar példát. 2010-ben a Gyurcsány-kormánnyal szemben mutatkozó bizalmatlanság egy évre Bajnai Gordont emelte a kormányrúdhoz. Őt senki sem választotta meg, gazdasági szakértő volt, akinek az MSZP-SZDSZ koalíció mintegy „kiszervezte” a miniszterelnöki teendőket. És bevált. Ez az egy év volt a demokratikus Magyarország legjobban menedzselt időszaka.)
A helyi autokraták szerte a világon ellene vannak egy világkormány létrehozásának. A nemzeti szuverenitást féltik. Pedig nagyon kevés helyen van tényleges nemzeti szuverenitás. Akik ezzel a fogalommal takaróznak, azok többnyire a saját szuverenitásukat, a saját népellenes hatalmukat értik alatta. Mennyi természeti katasztrófát kell még átélnünk, mennyi világjárványt, helyi konfliktust, amíg megértjük, hogy egy világ van, és mindannyian ugyanabban a világban élünk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése