2021. december 23., csütörtök

A kirekesztés ünnepe

Amerikában nem a Karácsony, hanem a Hálaadás napja a fő családi ünnep. És többször voltam tanúja, hogy erre meghívják a szomszédokat, barátokat, a kollégista gyerekeik magányos szobatársait is, különösen, ha az ő családjuk nagyon messze, esetleg más országban, más kontinensen lakik. Ez egy szívet melengető élmény.

Ezzel szemben Magyarországon a karácsony kifejezetten családi ünneppé vált, amelyre nem szokás meghívni az „idegeneket”. Nem a szeretet és a befogadás, hanem a kirekesztés ünnepe. Ezt azok is megérzik, akiket olykor mégis meghívnak. Nem érzik jól magukat, nem akarnak „alkalmatlankodni”. Inkább egyedül maradnak, mint hogy „odaszemtelenkedjenek” az ismerőseik családjába, akik kimondatlanul, a tekintetükkel is azt kérdezik: „hát ezek mit keresnek itt?”

De mi legyen azokkal, akiknek nincs családjuk? Akiknek már nincs vagy sosem volt? Évekig vezettem egy magányosok klubját, és megpróbáltam megszervezni, hogy a szűken vett családon kívül is gondoljunk egymásra, mutassuk ki a szeretetünket, az együttérzésünket.  Egyelőre nem sikerült. Ez a szívtelen ünnep ellenállt.

Ezért most csak lélekben vagyok együtt a kirekesztettekkel. Megöregedtem, igazi családom már nekem sincs, de lélekben együtt vagyok a sorstársaimmal. Fogjunk össze, gondoljunk egymásra, fogjuk meg egymás kezét! Legalább gondolatban. Legalább évente egy napon.

 


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A nagy áttérés, nyugatról keletre

  Kovács Zoltán december 8-iki publicisztikája azzal a „nagy átveréssel” indít, ahogy Orbán Viktor az egykori ünnepelt liberális fiatalból a...